سیم کشی ساختمان با هدف تامین برق مورد نیاز منازل و امکان استفاده از وسایل برقی مختلف انجام می شود. از آیفون ها گرفته تا چراغ و سایر وسایل برقی، هر آنچه که می توانید در یک فروشگاه الکتریکی پیدا کنید، وابسته به برق هستند. به همین علت سالم بودن این سیستم را می توان یکی از معیارهای رفاهی مهم در زندگی دانست.

در زمینه تاسیسات الکتریکی برای ساختمان‌های مسکونی و تجاری، شرکت ما با برخورداری از تجربه و تخصص، خدمات گسترده‌ای ارائه می‌دهد. از نصب و تعمیرات تجهیزات الکتریکی گرفته تا به‌روزرسانی سیستم‌های برق، تیم ما به شما کمک می‌کند تا ساختمان‌های خود را با تجهیزات الکتریکی مدرن و ایمن مجهز نمایید.در این راستا، تیم ما با توجه به استانداردهای ایمنی و با بهره‌گیری از تکنولوژی‌های پیشرفته، نقش بهسازی در ارتقاء ایمنی و بهره‌وری سیستم‌های الکتریکی ساختمان‌ها دارد. از  اخیرترین تکنولوژی‌ها استفاده کرده و با تعهد به ارائه خدمات با کیفیت، اطمینان حاصل میکند که برق ساختمان شما با استانداردهای روز دنیا هماهنگی داشته باشد.در پایان، با پشتیبانی مداوم و خدمات پس از فروش، ما اطمینان می‌دهیم که تاسیسات الکتریکی ساختمان شما به طور مداوم به بهترین شکل عمل می‌کند و نیازهای روزانه شما را تأمین می‌کند.

برای اطلاع از شرایط و قیمت خدمات سیم کشی برق ساختمان می توانید این مطلب را تا انتها بخوانید، یا با همکاران ما در بخش پشتیبانی تماس بگیرید.

سیم کشی ساختمان چیست؟
امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی ساختمان ها روز به روز پیشرفته تر می شوند که سیم کشی ساختمان یکی از مهم ترین مراحل در آماده سازی ساختمان می باشد. فعالیت سیم کشی ساختمان به دلیل پیچیدگی و اهمیت بالا باید اصولی و توسط افراد متخصص صورت گیرد که این فعالیت به دو صورت تو کار و روکا عرضه می شود. خدمات الکتریکی از جمله خدماتی می باشد که علاوه بر تجربه کاری نیاز به لوازم و قطعات مناسب و همچنین افراد ماهر و اشنا با اصول استاندارد این کار نیز دارد.

سیم کشی ساختمان با چه هدفی انجام می شود؟
یکی از اهداف اصلی سیم کشی ساختمان ها انتقال برق و انرژی الکتریکی برای استفاده از لوازم برقی می باشد. نه تنها برای جابجایی برق بلکه امروزه برای جا به جایی اطلاعات، شبکه، اینترنت، تلفن و…. نیز از سیم کشی ها موجود در ساختمان ها استفاده می شود. این فعالیت در هنگام ساخت و ساز آپارتمان ها صورت میگیرد و بیشتر به صورت توکار استفاده می شود .
در زمان سیم کشی برق ساختمان به چه مواردی باید توجه شود؟
اصول استاندارد سیم کشی ساختمان
شاید به این موضوع فکر کرده باشید که سیم کشی ساختمان را خودمون هم میتونیم انجام بدهیم ولی کاملا اشتباه میکنید شاید تجربه داشتن امر مهمی باشد ولی هر کاری دارای اصول وقوانین است و رعایت کردن آن ها مخصوصا در زمینه ساختمان ها و سیم کشی باعث حفظ جان و مال شده و از خطرات احتمالی و هزینه های اضافه جلوگیری میکند. شما در زمینه سیم کشی و تاسیسات ساختمانی خود میتوانید از تخصص و سابقه درخشان شرکت تهویه گستر راگا استفاده لازم را ببرید.

مراحل سیم کشی ساختمان

تامین روشنایی ساختمان و محل زندگی با همین استفاده از تأسیسات برق ساختمان امکان پذیر می باشد. طراحی برق ساختمان دارای اصول ایمنی خاص خود می باشد که رعایت کلیه این اصول ضروری می باشد. امروزه سازمان فنی و حرفه ای وکاردانش و سازمان نظام مهندسی برق متولی آموزش طراحی و انجام تأسیسات برق ساختمان به فراگیران این رشته می باشد.

انجام تاسیسات برقی و الكترونيك شامل چند مرحله ويژه هست كه در ذيل قرار است به برخي از عناوين مهم تاسیسات برقی ساختمان اشاره كنيم:

نخستين مرحله در هنگام طراحی ساختمان شكل مي‌گيرد که مهندس برق كار بعد از مراحل گوناگون تاسیسات مکانیکی با هماهنگی و به كمك معمار، تجهیزات برقی را در ساختمان مشخص می کند.

دومین مرحله پس از زیرکاری گچ است (يا به عبارت ديگر سیمان كاري یا خاک گچ) که نقشه های برق ساختمان نظير سیستم های صوتی و روشنایی ساختمان، محل پریز برق، سيم كشي تلفن، برق اضطراری، محل آیفون، کلیدهای برق، موتورخانه ساختمان و … است.

برای اجراي اين مراحل باید یک دسته از نکات ويژه و كاربردي را رعایت کرد كه بسيار حايز اهميت است. این نکات عبارتند از تراز کردن به كمك لیزر یا شلنگ تراز، تراشیدن و همچنين مشخص نمودن مسیر لوله ها، ایجاد شیارهایي با عمق زياد جهت قوطی کلیدها و همينطور پریزها ، نصب قوطی‌هایي براي کلید پریز، ساپورت های نگهدارنده براي لوله ها و …. را شامل مي‌شود.

کلید و پریز ها داراي انواعی هستند که از آن جمله مي‌توان به انواع گوناگوني از کلید ها چون: کلید یک پل، دوپل، سه پل، کلید دو راه یا تبدیل، کلید صلیبی، جیوه ای و همچنين انواع پریزهايي چون: ﭘﺮﻳﺰﻫﺎﻱ ﺭﻳﺶ ﺗﺮﺍﺵ، ﭘﺮﻳﺰﻫﺎﻱ ﺑﻲ ﺧﻄﺮ و ﭘﺮﻳﺰﻫﺎﻱ ﺻﻨﻌﺘﻲ اشاره داشت كه همگي در تاسیسات برقی ساختمان به كار مي‌روند.

سومین مرحله بعد از سفید کردن و همچنين کف سازی اين هست که در مرحله ی نخست مي‌بايستي قوطی ها را تمیز کرده و لوله ها مرتب بگردند. سپس بعد از طي اين مرحله سیم کشی داخل لوله ها صورت می‌پذيرد. کابل کشی های گوناگوني چون تلفن، آنتن ماهواره و يا آیفون در مسیر خودشان انجام می گيرد. سر سیم ها قلع اندود و تجهیزات برقی و روشنایی نيز وصل می گردند.

مرحله آخري و انتهايي پس از نقاشی و همچنين اجرای کامل کف ساختمان است که تمامي تجهیزات از آن جمله مراحل برق کشی ساختمان شامل مواردي چون کلید و پریزها، تجهیزات نور مخفی ساختمان، روشنایی ها، تجهیزات موتورخانه‌اي و مابقي کابل کشی های نهایی انجام می پذيرد.

انجام تاسیسات برق در ساختمان

مراحل انجام تأسیسات برق ساختمان یا برق کشی ساختمان را بر اساس کامل شدن ساختمان به سه مرحله تقسیم می کنیم. در هر کدام از این مراحل کارها و ابزارهای خاصی برای برق کشی استفاده می شوند. لازم به ذکر است که در انجام برق تاسیسات مرحله دیگری به اسم مرحله صفر تعریف شده است. در این مرحله در ابتدای طراحی ساختمان به نحوه تأسیسات برق ساختمان توجه می شود. نقشه کشی و نقشه خوانی از مهمترین اقدامات این مرحله می باشد

برای سیم کشی یک ساختمان نیاز به نقشه برق و آموزش برق کشی ساختمان می باشد . نقشه برق نوعی زبان ترسیم برای انتقال اطلاعات برق به بر قکار می باشد. نقشه خوانی سیم کشی تأسیسات برق ساختمان بسیار اهمیت دارد. برای رعایت اصول تأسیسات برق ساختمان رعایت ترتیب مراحل برق کشی ساختمان، رعایت استانداردها و ضوابط مخصوص و همچنین استفاده از ابزار آلات و تجهیزات تخصصی، ضروری است. به طور کلی توصیه می گردد برای انجام تأسیسات برق ساختمان و ابزار و وسایل لازم در این زمینه از برقکار ساختمانی ماهر استفاده شود. سه مرحله کلی برقکشی ساختمان به شرح زیر می باشند:

  • مرحله اول: بعد از انجام گج و خاک دیوار (سفت کاری)
  • ساختمان مرحله دوم: بعد از سفید کاری دیوار ساختمان و کف سازی آن
  • مرحله سوم: بعد از نقاشی و اتمام تمامی کارهای ساختمان

16 مرحله انجام تاسیسات برق ساختمان

ترتیب انجام تأسیسات برق ساختمان در مرحله اول را به 16 مرحله تقسیم می کنند. این مراحل بصورت موردی و با ابزارهای مورد نیاز در طراحی آن بصورت زیر آورده می شوند:

  1.  تهیه نقشه: تهیه نقشه سیستم روشنایی کل ساختمان، سیستم صوتی و تصویری، آیفون، سوکت های برق، سیستم اطفاء حریق، برق اضطراری و موتورخانه
  2. اجرا کردن نقشه کشیده شده بر روی دیوارها
  3. تراز یا هم سطح کردن کلیدها و کشیدن خط تراز با شلینگ تراز یا تراز لیزی
  4. شیار زدن مسیر لوله ها
  5. کندن جای قوطی کلید
  6. کندن یا سوراخ کردن جای لامپ ها در سقف ساختمان
  7. نصب قوطی های کلید و پریز و …
  8. نصب لوله ها و ثابت کردن لوله های ورودی و خروجی از فیوز
  9. نصب لوله ها و ثابت کردن لوله های آنتن و تلفن
  10. اجرا و خم لوله های پریز ها و مکان های که لوله نیاز به خم شدن دارد به وسیله گرما، مشعل، فنر
  11. ساخت محافظی برای سینی های برق موجود بر روی داکت
  12. پوشاندن لوله های موجود در کف ساختمان
  13. نصب جعبه فیوز
  14. نصب جعبه آنتن، ماهواره، تلفن
  15. تامین ارتینگ ساختمان (راه اندازی چاه ارت)
  16. لوله گذاری فولادی آسانسور، موتورخانه و مکان های که در نقشه تعبیه شده اند

بعد از انجام مرحله اول و آماده سازی ساختمان به مرحله دوم تأسیسات برق ساختمان می رویم. در این مرحله بعد از کف سازی و سفید کردن دیوار ساختمان کارهای زیر انجام می گیرد.

  1. تمیزکاری لوله ها و قوطی ها
  2. سیم ریزی و کابل کشی
  3. کابل کشی سیستم های صوتی و اعلان حریق
  4. عایق کاری سرسیم ها
  5. اتصال برق داخل ساختمان به برق اصلی
  6. نصب تجهیزات کابلی نما

مرحله سوم که مرحله آخر تأسیسات برق ساختمان می باشد به نصب وسایلی که جعبه آن ها در مراحل قبل نصب شده پرداخته می شود که بطور کلی شامل: نصب کلید و پریزها، بستن ترمینال برق ، نصب دتکتور ها، نصب فیوز ها و محافظ جان ها نصب آیفون تصویری ، نصب آیفون، نصب چراغ های راه پله ، نصب چراغ نما، نصب تابلوی برق موتورخانه می باشد.

شرکت های مهندسی فراوانی مجری انجام تاسیسات برق در ساختمان هستند. هر قسمت از انجام تأسیسات برق ساختمان نیاز به متخصصین خاصی دارد. هر شرکتی که دارای سابقه کار و افراد متخصص باشد توانایی انجام تأسیسات برق ساختمان را دارا می باشد. در بسیاری از شرکت های معتبر اعضای کادر فنی، تکنسین ها و مهندسان شاغل، افرادی پویا و دارای بنیه علمی و عملی وجود دارند.

ش

پاسخ بدهید